Home » Ikke-kategoriseret » Godt arbejdsmiljø er god ledelsesstil

Godt arbejdsmiljø er god ledelsesstil

Alle kan hurtigt blive enige. ”Ja, selvfølgelig dyrker vi ’det gode arbejdsmiljø’ på arbejdspladsen. Vi ved, at det er den direkte vej til overskud på bundlinjen, på arbejdspladsen, og til større smil på alle medarbejderes læber”.

Men hvad er ’det gode arbejdsmiljø’ i din organisation? Hæve-sænkeborde til alle, økologisk mad i kantinen, eller skulle I hellere skrue ned for lyset efter kl. 14 om eftermiddagen?

Vel er det vigtigt at, alle sidder godt, at der er stille-områder, at vi overholder sikkerhedsafstande, arbejdsmiljøloven og bruger det rigtige udstyr. Og fysiske tiltag vil med garanti tilføje merværdi til virksomheden. Men en ting er de gode rammer – en anden er, hvordan vi fylder dem ud og helt praktisk skaber det gode miljø, der giver et sundt arbejdsliv.

Kan du se, hvor skoen trykker i din organisation?

Skal du bruge arbejdsmiljø som ledelsesværktøj, har du brug for at kende din organisation fra inderst til yderst og have blik for det usynlige, det usagte. Du har brug for at lave en arbejdspladsvurdering.

Du kan have en fornemmelse af, at hér i organisationen er der noget, der halter – eller i den og den afdeling skal vi sætte ind. Men uden konkret data kan det være umuligt at forebygge og undgå de stresssygemeldinger, der venter lige om hjørnet. En gruppe medarbejdere tager måske arbejdet med hjem og er på nippet til at knække nakken for at nå deres KPI’er, og ingen i organisationen kan se, hvad der er på færde. Ikke engang deres nærmeste chef. Alt ser jo flot ud på papiret.

’APV to the point’ giver dig svar på rede hånd

I 1950’erne skulle de prøve sig lidt mere frem for at finde balancen. En virksomhed lavede for eksempel forsøg med at skrue op og ned for lyset. Først skruede de op for lyset, hvilket førte til øget effektivitet. Derefter skruede de ned for lyset, som de troede ville føre til lavere produktivitet – men det modsatte viste sig at være tilfældet. Produktiviteten skød yderligere i vejret. Årsagen var blot, at der var sat fokus på medarbejderne og deres trivsel.

Selvom forsøget har nogle år bag sig, mener vi, at det stadig taler sit tydelige sprog: Du kan med fordel arbejde fokuseret med arbejdsmiljø som ledelsesværktøj.

Derfor har vi udviklet en særlig software, der kan hjælpe dig til at læse mellem linjerne.

Du foretager arbejdspladsvurderingen fra A til Z

Bruger du vores software til at lave en APV, går du direkte til sagen. Du sparer både tid og penge på for eksempel eksterne konsulenter, der bruger langt det meste af deres tid på at udarbejde en APV, i stedet for at skabe de forandringer, der er brug for.

  • Du bliver i stand til at identificere organisationens ømme punkter
  • Du kan bruge størstedelen af dit budget på forbedringer i organisationen
  • Du modtager en konkret handlings- og indsatsplan
  • Du får mulighed for at lave en efter-analyse af udvalgte indsatsområder og følge op

’APV to the point’ giver dig redskaber til at kultivere det arbejdsmiljø og arbejdsliv, der gør, at dine medarbejdere har overskud til at være den bedste version af dem selv – til gavn for både dem selv og din virksomhed.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *